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31th of August

Alexa Färber: "Temporalities of Truth: Peer Review’s Futurity in Terms of Credit and Debt, Co-Existence vs. Competition"

Vortrag

Donnerstag, 31. August 2017

Sheraton Boston, 3, Dalton 

Alexa Färber ist Teil des Panels "Academic Evaluation in the Age of 'Post Truth'" auf der 4S Jahrestagung in Boston. Sie spricht über die Temporalität von Peer Review in kulturwissenschaftlichen Zeitschriften: "Temporalities of Truth: Peer Review's Futurity in Terms of Credit and Debt, Co-Existence vs. Competition"

weiter Informationen finden sie hier


13th of July

Projekttag: Öffentliche Projektpräsentation der KM-Studienprojekte

Donnerstag, 13. Juli 2017

17 - 19 Uhr

Treffpunkt: Raum 2.101

Im Rahmen des Studienganges Kultur der Metropole (KM) laden die zwei Seminare "Kulturelle Praxis II" des 4. Semesters und das Seminar "Urbanes Labor" des 2. Semesters herzlich zu ihrem Projekttag am  ein.

In der zwei-stündigen Veranstaltung stellen die Studierenden der drei Seminare ihre in zwei Semestern erarbeiteten Produkte, Recherchen, Erkenntnisse und Visualisierungen vor. Der Projekttag dient zur Information, Diskussion der Ergebnisse und zum gegenseitigen Erfahrungsaustausch.

Um 17 Uhr beginnt der Projekttag mit einer Einführung in Raum 2.101.

Dort präsentiert das "Urbane Labor" das Forschungsprojekt "Kreuzungen. Kulturanthropologische Untersuchungen einer städtischen Situation."

Anschließend geht es in den benachbarten Raum 2.102. Hier stellt die "Kulturelle Praxis II" "Detroit Documentary Fiction"  sechs Visionen und Zukunftsszenarien einer sich verändernden Stadt vor.

Zum Ende eröffnet die 1-tägige Ausstellung "Hydrarchiv. Interventionen auf dem Wasser" im Ergeschoß im Foyer mit einem Grußwort der Studierenden des Seminars.

Die Veranstaltung schließt gegen 19 Uhr.

3rd of July

„A walk on the wild side”: HafenCity walk von Übersee über Osaka nach Trieste

 

Dienstag, 3. Juli 2017

18 - 20 Uhr

Treffpunkt: U-Bahn HafenCity Universität

Eintritt frei

Anmeldung nicht erforderlich

 

Barbara Holubs performativer Stadtspaziergang, „Walk on the wild side“ verdeutlicht, wie das Wilde durch zunehmende Reglementierungen verloren geht.

Dieses Wilde in Form von unterschätzten und verborgenen Potenzialen, Poesien und Visionen soll für einen „Hafen für Kulturen“ erforscht werden.

 

„Harbour for Cultures“ (H/C) wurde während der Preview der Biennale in Venedig 2017 erstmals öffentlich präsentiert. In H/C wird „wildes Denken“ propagiert, um herkömmliche Werte und Funktionen eines Hafens wie den Warenaustausch, das „Ankommen“, Sicherheit und Versicherung – vor allem auch vor dem Hintergrund der aktuellen Flüchtlingsbewegungen – im internationalen Kontext neu zu diskutieren.

 

Im „Walk on the wild side“ überlagert sich H/C und die konkrete Situation des seit Jahrzehnten brachliegenden Areals des Porto Vecchio in Trieste mit der Situation der HafenCity.

 

Beim Spaziergang mit der künstlerisch-urbanistischen Forscherin ermöglicht die Beiläufigkeit des Gehens, aktuelle gesellschaftliche und urbanistische Fragestellungen in Bezug auf die Funktion eines Hafens – und in Hamburg konkret in Bezug auf das Areal der HafenCity – zu besprechen. Dabei sollen Visionen für sozial und gesellschaftspolitisch engagierte Qualitäten und für kulturelle und soziale Werte entwickelt werden, die ein gemeinschaftliches Zusammenleben fördern und rein kommerziellen Entwicklungen entgegen wirken.

 

Zum Abschluss des Spaziergangs tragen die Teilnehmer ihre Überlegungen für H/C in ein Poster ein: Können wir von anderen, nicht bekannten (urbanen) Kontexten lernen? Was wünschen wir uns von Osaka, Übersee und Trieste für die HafenCity?

Urbanes Labor II - Workshop Kreuzungen

Kreuzungen. Kulturanthropologische Untersuchungen einer städtischen Situation.

Der städtische Raum ist von Kreuzungen geprägt: Kreuzungen bestehen aus Straßen und Gehwegen, Gebäuden und Verkehrsinseln, Häuserecken und kleinen Plätzen. An Kreuzungen lässt sich die Richtung ändern, sie verknüpfen und trennen Stadtviertel, hier treffen Nachbarschaften aufeinander, Kreuzungen bringen Häuser in bestimmte Konstellationen und erlauben spezifische Formen von Begrünung.


Welche urbanen Lebenswelten entstehen an einer Kreuzung? Wer wird voneinander getrennt, wer miteinander verbunden? Wie unterscheidet sich das Leben an einer Kreuzung im Laufe des Tages, einer Woche oder in unterschiedlichen Jahreszeiten? Wie lebt es sich an der Kreuzung und wie lässt sich dies untersuchen?

Im Urbanen Labor II werden die bestehenden Arbeitsgruppen die Feldforschung an den unterschiedlichen Kreuzungen in Hamburg ethnographisch vertiefen und mit Konzepten aus der stadtanthropologischen Literatur in Verbindung bringen. In einem selbstorganisierten Workshop werden die Zwischenergebnisse der Forschung im SoSe mit ExpertInnen aus Forschung und Praxis diskutiert.

Gäste:

Georg Wolfmayer (Institut für Europäische Ethnologie | Wien)

Barbara Holub (Architektin / Künstlerin | Wien)

Laura Kemmer (Kulturwissenschaftlerin | Hamburg)

Freya Frehse (Institut für Soziologie | Universität São Paulo)

Documenta 14: Learning from Athens – Learning from Documenta"

Tuesday 13.6.2017
16.00- 18.00 ////  2.108
 
HafenCity University Hamburg 


 
„Documenta 14: Learning from Athens – Learning from Documenta"

 

Presentation and Diskussion with

Elpida Rikou,
TWIXTlab and department of History and Theory of Art of the Athens School of Fine Arts
 
Eleana Yalouri,
Department of Social Anthropology, Panteion University of Social and Political Sciences

 
Since its inauguration in 1955, documenta has proven to be one of the world´s most important cultural event with significant political and economic parameters. The exhibition itself functions both as a meeting point and a melting pot of different cultural traditions in art production, it became itself a product of asymmetries of power in the contemporary art market. Although Kassel in Germany has always been documenta’s hometown, part of the 2017 event will be partly hosted  in Athens.  Under the title  “Learning from Athens” the exhibition is focussed on the Greek capital city. 
Athens is not only the symbol for European urban questions of  the social (“polis”) and the spatial  (“agora”),   as well as an important mediterranean metropolis, recently it became a political site and material location where a wide range of everyday practices respond to urban austerity. What kind of potentials and limits do cultural actors have in circumstances of economic crisis ?  Which role can an art exhibition like documenta play in urban transformation processes?

Learning from documenta is a research project situated between anthropology, art and the media observing and discussing documenta 14 ’s presence in Athens.  Elpida Rikou and Elana Yalouri,  initiators of the project, will present  concepts, methdodological approaches and findings of the reasearch project  in the current situation.  


This discussion is part of the seminar  "documenta 14: learning from athens – learning from  documenta" at the HCU. The  seminar is focussing on the urban scale; theoretical texts and methodological discussions are combined with ethnographic ways of working  and artistic reflections,  as well as an excursion to  the documenta 14  in Kassel.
 


learningfromdocumenta.org

Mind the Gap! Problematizing Societal Gaps and Ethnographic Knowledge

 

27th of April 2017: 6.30pm

 

Keynote lecture by Ida Susser (NYC): The new populism in the U.S.: Ethnography on the margins.

 

28th of April 2017: 10:00am - 4.30pm

Workshop with Thomas Bürk (Hamburg), Moritz Ege (Göttingen),  Marion Hamm (Klagenfurt), Sanda Hubana (Berlin), Kerstin Poehls (Hamburg),  Alexandra Schwell (Klagenfurt), Simon Zeitler (München) 

Organized by: Prof. Alexa Färber, Yuca Meubrink, Inga Reimers

 

Two elections broadened the public discourse on democracy with a new narrative in 2016: the result of the Brexit in the UK as well as the outcome of the presidential election in the US have been interpreted in a critical introspection as signs of a gap between actors of the public discourse and a part of the population which has been underrepresented and therefore misunderstood. Among other assessments and evaluations, it is this self-critical call of a “loss of contact”, which seems interesting and at the same time problematic from an ethnographic point of view. That is why we want to organize this workshop.

Journalists of the qualitative media were primarily the ones who formulated this narrative and who self-critically attested themselves a lack of knowledge regarding the outcome of the elections as well as a “co-responsibility” in misjudging the electorate. Thus, this is above all a self-critical analysis of these journalists themselves. It can, however, also be read as a call to other intellectuals to reassess their analyses in relation to this formulated gap.

This articulation of a gap raises different questions especially for a discipline that uses ethnography as the main research method such as Social and Cultural Anthropology, which deals with both the life experiences of the socially "other" as well as the internal and external ascriptions and dominant constructions of the "other": Which gaps exist in ethnographic research with regard to social milieus and questions? What is the relationship between ethnographic knowledge and the democratic processes of social representation? How is ethnographic knowledge integrated into media coverage and political decision-making processes and which potentials can be increased? Is the problem description of splitting societies at all accurate? Which other problem descriptions can be possibly applied?

These questions can be divided into the following three complexes of questions that are relevant to us from an ethnographic perspective:

1. Fragmented Research Focuses?

Which gaps exist in ethnographic research, whose competence lies exactly in the "closing" of gaps in the sense of an exploratory examination of the everyday reality as well as of internal and external ascriptions of the "others"? By sharing the "other's" life, ethnographers are able to translate cultural self-images of these everyday realities into scientific knowledge and make it socially accessible. So, where are the gaps in ethnographic research fields? Whom "misses" an empirical cultural science, whose research fields are always devoted to find new societal spheres ("the other"), since it is no longer only the socially marginalized groups, but also the middle class and elites, which are ethnographically examined? Ethnographers have not only been concerned with familiar cultural scenes or "sympathetic" milieus, but also with those that are alien to one's own habit or which contradict one's own political attitudes (i.a. Binder 2009, Bürk 2012, Ecker 2014, Ege 2013, Geden 2006, Schaaf 2004).

2. Fragmented knowledge practices?

If we assume that ethnographic research fields largely cover the range of social situations and relationships – being possibly even able to explain the current mobilization of the right-wing populist positions in Europe and the US –, this knowledge does not seem to have a particularly broad spectrum of impact, neither on the media and established policies nor on other academic fields. This begs the question as to what is the relationship between ethnographic knowledge and other areas of knowledge and representation formats: Does academic knowledge simply not go beyond the scientific community? Are there any practical possibilities of exchange or mutual reception? What kind of knowledge gets exactly consumed? What interests journalists – is it the research fields per se, the problem outlines, the concepts or empirical results? Which are the bridging formats that make ethnographic knowledge accessible outside the academic field (or the other way around)? Do widely discussed concepts of co-production of ethnographic knowledge such as para-ethnography (e.g. Faubion / Marcus 2009, Marcus 2013) have to be re-evaluated in this context?

3. Fragmented problem analysis?

If the politically pointed social situations are not based on knowledge gaps or on a lack of knowledge transfer, what conditions have led to the observed "alienation", the gap, within Western societies? Do the analyzes of the elections maybe point more to a crisis of the self-understanding among intellectuals than to a divided society? Who exactly is not in contact with one another and is this a state that has to be described as "no longer" or as "never before" (see Appadurai 1990)?

In the workshop, we would like to come to an adequate and potentially different problematization of this self-perception, in which the potentials and limits of ethnography as a research and representation mode are discussed again.


In the light of these three question complexes about ethnographic knowledge production, transfer and problematization, the narrative about the gap can be analyzed in two different ways: On the one hand, it can be seen as a contemporary version of intellectual self-criticism (as it was articulated in the ethno-sciences, for example, as the so-called "crisis of representation" in the 1980s and later also as a "crisis of the reception"). On the other hand, it is important for us to understand the discussions about the "alienation" or the gap as problematizations of society, in which the relevance of ethnographic knowledge is also discussed.

This workshop is meant as a first step into the subject by bringing together various ethnographers who briefly comment on these issues. We further invite everybody to join us who would like to deal with these issues of cultural and social shift and the role of ethnographic knowledge in the future.

 

Literature

Binder, Beate (2009): Streitfall Stadtmitte: Der Berliner Schlossplatz. Reihe Kultur und Alltag. Köln: Böhlau, 2009.

Bürk, Thomas (2012): Gefahrenzone, Angstraum, Feindesland: Stadtkulturelle Erkundungen zu Fremdenfeindlichkeit und Rechtsradikalismus in ostdeutschen Kleinstädten. Münster.

Ecker, Kathrin (2014): Doing Bürgermeister: Zur Performativität eines Amtsträgers in der Mittelstadt

Ege, Moritz (2013):'Ein Proll mit Klasse'. Mode, Popkultur und soziale Ungleichheiten unter jungen Männern in Berlin. Campus Verlag. Frankfurt.

Faubion, James/Marcus, George E.  (2009): Fieldwork is not what it used to be. Learning Anthropology´s Method in a Time of Transition. Ithaca.

Geden, Oliver (2006): Diskursstrategien im Rechtspopulismus, Freiheitliche Partei Österreichs und Schweizerische Volkspartei zwischen Opposition und Regierungsbeteiligung. Wiesbaden.

Kaiser, Jost (2016): Wo geht es hier zu Unterschicht? Wie Journalisten nach dem Trump-Sieg Volksnähe wiederfinden wollen. Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung Nr. 48, 04.12.16, S. 57

Marcus, George (2013): New Ends for Ethnography? Ein E-Mail Interview zwischen Sabine Hess, Maria Schwertl und George Marcus. In: Hess, Sabine/Johannes Moser/Maria Schwertl (Hg.) (2013): Europäisch-ethnologisches Forschen. Neue Methoden und Konzepte. Berlin, S. 309-318.

Marcus, George E. (2003): On the Problematic Contemporary Reception of Ethnology as the Stimulus for Innovations in Its Forms and Norms in Teaching and Research. In: Ina-Maria Greverus (Hg.): Shifting grounds. Experiments in doing ethnography. Münster: Lit (11), S. 191–206.

Schaaf, Julia (2004): Lega Nord. Regionalnationalismus im Alltagsleben einer italienischen Stadt. Frankfurt/Main.

 

 

Panel "Thrift and dwelling" am 28. März 2017, 13. SIEF Kongress Universität Göttingen

Alexa Färber und Aneta Podkalicka (Monash University, Melbourne) haben KollegInnen aus Basel, Innsbruck und Zürich eingeladen, über die Frage nachzudenken, wie die Ambivalenz des Sparens/Wirtschaftens - zwischen Notwendigkeit und Wahl - in populären Medienformaten dargestellt wird. Alle Beiträge konzentrieren sich darauf, wie "angemessene" Formen des Wohnens in Reality TV- und Serien-Formaten austariert werden. 

Weitere Informationen finden Sie hier.

Jahrestagung “Loose Connections: Modes of Un_Relating”

Einladung im Namen des Graduiertenkollegs “Lose Verbindungen: Kollektivität im urbanen und digitalen Raum” zur nächsten öffentlichen Veranstaltung.

Jahrestagung “Loose Connections: Modes of Un_Relating”

Keynote: Graham Harman
12.-13. Januar 2017

Museum für Hamburgische Geschichte
Holstenwall 24, Hamburg

http://modesofunrelating.wordpress.com/

Die Tagung findet im Museum für Hamburgische Geschichte, Holstenwall 24, 20355 Hamburg statt. Wir beginnen morgens um 10 Uhr – für Snacks und Mittagessen ist gesorgt. Am 12. Januar um 18:15 Uhr hält Graham Harman eine Keynote mit dem Titel “On Loose Relations”. Anschließend möchten wir Sie gerne ins Restaurant Nil zum Abendessen einladen.


Weitere Informationen zum Programm finden Sie hier.

SOMMERSEMESTER UND WINTERSEMESTER 2016/2017

HafenCity Lectures: Kommen & Bleiben: Wie Migration Stadt produziert

Seit dem Jahr 2015 bestimmt das Thema Zuwanderung mit dem Fokus auf Flucht erneut den öffentlichen Diskurs über Stadtentwicklung. Emotionen, Erfahrungen,Vermutungen, politisches Handeln, Protest und vielschichtiges Engagement beeinflussen das Feld der Auseinandersetzung um Orte des Wohnens und Arbeitens sowie Möglichkeiten und Formen des Bleibens. Hintergründe artikulierter Positionen bleiben in diesen Diskursen häufig intransparent. Gleichzeitig ist systematisch erhobenes empirisches Wissen über die Situation Geflüchteter in unterschiedlichen Städten und Gemeinden lückenhaft. In dieser Konstellation gedeihen Ängste, Spekulationen und Ressentiments, die verantwortungsvolles politisches Handeln erschweren.
Die Veranstaltungen im Rahmen der HafenCity-Lectures zum Thema Flucht, Migration und Stadtentwicklung bieten Gelegenheit zur Erweiterung des Wissenshorizontes und zur Reflexion der Positionen und Praktiken im Austausch zwischen Teilnehmenden und Referierenden.

Im Sommer 2016 und Winter 2016/17 präsentieren die HafenCity Lectures wissenschaftliche, künstlerische und publizistische Positionen zu Migration und Stadtentwicklung. Im Zentrum stehen das vorhandene Know-How und Know-Why in Bezug auf das Verhältnis von Stadt und Migration und die Vorstellungen von städtischem Zusammenleben, die darin ihren Ausdruck finden.

Das Programm der Veranstaltung finden Sie hier.

Vortragsreihen