News

July 19th: Access to ebooks from Elsevier

For a limited time, until May 31, 2025, you have access to a wide range of ebooks from the scientific publisher Elsevier. Numerous packages are available with titles published from 2015 onwards - in fields such as engineering, energy, earth and planetary sciences, environmental sciences, computing and social sciences.
Titles will be permanently licensed after the deadline.

> View the complete list

Within the HCU network you can access the ebooks directly. If you are working outside the HCU network, please use the VPN client or Shibboleth

 

July 18th: Opening hours in September

In September, the library will adjust its opening hours to the lecture-free period and will therefore be open from September 2nd to September 30 as follows:

Monday to Friday from 9 a.m. to 5 p.m.
We look forward to your visit.

Please note: The library will be closed all day on September, 5th due to an internal library event. We ask for your understanding.
 

15. Juli: Sie studieren und suchen einen Job?

Wir suchen ab dem 15.09.2024 eine/n studentische/n Angestellte/n, die/der unser Bibliotheksteam unterstützt.

Zu den Tätigkeiten gehören u.a.:
> Mitarbeit an der Servicetheke (z. B. Ausgabe und Rücknahme von Medien)
> Arbeiten am Bestand (Heraussuchen & Rückstellen von Medien, Mithilfe bei Revision und Umstellaktionen)
> Mitarbeit bei Projekten

Wir bieten
> Tarifbeschäftigung, Bezahlung nach TV-L E 2
> Stundenumfang: 10h pro Woche
> ein super nettes Miteinander im Team

Wenn Sie gern mit Menschen und dienstleistungsorientiert, strukturiert und zuverlässig arbeiten, dann freuen wir uns über eine E-Mail an bibliotheksleitung(at)hcu-hamburg.de

Bitte geben Sie in Ihrer Bewerbung Studienprogramm, Semester sowie Ihre Telefonnummer an und ergänzen als Anhang einen kurzen Lebenslauf und die aktuelle Immatrikulationsbescheinigung.
Bewerbungsschluss ist der 04.08.2024

Fragen zur Stelle beantwortet Martina Goldmann auch gerne telefonisch: +49 (040) 300880 5687.

Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung!
 

12. Juni: Coffee Lecture Abschlussarbeiten veröffentlichen auf repOS am 13.06.

In dieser viertelstündigen Coffee Lecture zeigen wir Ihnen ab 13 Uhr welche Vorteile eine Veröffentlichung von Abschlussarbeiten auf unserem Publikationsserver bietet. Erfahren Sie, was Sie bei der Veröffentlichung berücksichtigen müssen. Diese Veranstaltung findet per Zoom statt. Bitte melden Sie sich über moodle an.

 

26. April: Zeitschriftenlounge von 02.-10.05. geschlossen

Aufgrund von akustikverbessernden Maßnahmen ist die Zeitschriftenlounge von Donnerstag, 02.05. bis voraussichtlich Freitag, 10.05.2024 ganztägig geschlossen.
Sollten Sie in diesem Zeitraum aktuelle Zeitschriftenhefte benötigen, sprechen Sie uns bitte an. Ansonsten kann die Bibliothek wie gewohnt genutzt werden. Während der Montagearbeiten kann es evtl. etwas lauter werden. Wir bitten um Ihr Verständnis.

 

15. April: Veranstaltung zum Forschungsdatenmanagement am 26.06.

Forschungsdatenmanagement - Alle reden davon, aber was ist damit genau gemeint und was muss ich tun?

Daten sind allgegenwärtig, aber wie geht man adäquat mit ihnen um? Welche Risiken gibt es und welche Empfehlungen? Forschungsdatenmanagement (FDM) liefert hilfreiche Antworten, um effizient zu arbeiten und qualitativ hochwertige Daten zu erzeugen.  FDM thematisiert auch alle Maßnahmen, um die Nachnutzung zu ermöglichen. Die Teilnehmenden lernen konkret wie FDM ihnen beim Erreichen ihres Ziels, z. B. der Promotion, behilflich sein kann.

Es handelt sich um eine kurze Informationsveranstaltung zum Thema Forschungsdatenmanagement, die sich vor allem an Promovierende und "Early Career Scientists" richtet. Dies ist eine gemeinsame Informationsveranstaltung vom Zentrum für nachhaltiges Forschungsdatenmanagement der Universität Hamburg (Dr. Juliane Jacob) und der HafenCity Universität Hamburg (Dr. Marta Lorenz).

Forschungsdatenmanagement? Leicht gemacht!
Wann: 26.06.2024 von 10 bis 12 Uhr
Wo: digital

Anmeldung über die Seiten der Uni Hamburg
 

5. April: Chicago Manual of Style online

Seit Anfang April steht den Angehörigen der HCU das Chicago Manual of Style online zur Verfügung. In englischer Sprache werden umfangreiche Informationen zum Publikationsprozess und zum wissenschaftlichen Schreibstil angeboten. Der Citation Quick Guide bietet umfassende Informationen zu den unterschiedlichen Chicago-Zitierstilen sowohl im Fußnoten- als auch im Autor-Jahr-Format. Das umfangreiche Nachschlagewerk kann mit dem VPN-Client auch von zu Hause aus genutzt werden.

 

April 4th: Literature management with Zotero

In April, the library is offering two events on literature management with Zotero.
In our 15-minute coffee lecture on 11 April at 1 p.m., we will give an insight into how Zotero can support the writing process. On 18 April at 10 a.m. we will present the functions of the literature management in detail. Please register via moodle.
The events will be held in German.

 

13. March: Workshop CRIS

As of December 1st, 2023 the Current Research Information System (CRIS) is online.

CRIS ("HCU FIS") – What is it, why is it being introduced and what do I have to do as researcher?

Find out more in our information event followed by a workshop:

> Wednesday 27 March, 11 - 12:30 a.m.

The zoom dates are available via HCU intern. You will find further information, instructions and a FAQ list here as well.

 

12. March: How to find the right open access journal for your own research

Have you prepared a manuscript and would like to publish open access in a journal - but don't know exactly which one and whether it will cost you anything?
We offer you two tools to help you find the right open access journal for your publication.

B!SON - The B!SON recommendation service suggests suitable Open Access journals based on title, abstract or references. It uses the Directory of Open Access Journals (DOAJ) and supplements the results with information on funding opportunities at the HCU.

oa.finder - The oa.finder takes a slightly different approach: After selecting the publication type, your role in the submission process and the HCU as the associated organisation, it shows you an overview of Gold Open Access journals, including impact, whether they charge APCs and how high they are, and whether the HCU covers these publication costs, e.g. via a transformation agreement. You can filter the journals by subject area and keywords, or search by publisher and ISSN.

Give it a try!

 

12. März: Sie studieren und suchen einen Job?

Unser Bibliotheksteam braucht Unterstützung. Wir suchen eine:n studentische:n Angestellte:n (m/w/d) für 10 Stunden wöchentlich!

Die Aufgaben:
> Mitarbeit an der Servicetheke (z. B. Ausgabe und Rücknahme von Medien)
> Arbeiten am Bestand (Heraussuchen & Rückstellen von Medien, Mithilfe bei Revision und Umstellaktionen)
> Mitarbeit bei Projekten
 

Das bringen Sie mit:
> Servicebewusstsein
> Sorgfalt und Zuverlässigkeit
> gute Deutschkenntnisse (mindestens Level B2 des Gemeinsamen europäischen Referenzrahmens für Sprachen GER)


Wir bieten:
> Arbeitszeit: 10 Stunden je Woche im Zeitraum 9 bis 17 Uhr
> Tarifbeschäftigung mit Vergütung TV-L E 2
> Teamorientierte Zusammenarbeit

Bitte beachten:
Eine Einstellung ist nur möglich, wenn Sie nicht schon als Studentische oder wissenschaftliche Hilfskraft bzw. als Tutor:in in der HCU arbeiten.

Bitte senden Sie Ihre Bewerbung inkl. Lebenslauf und Immatrikulationsbescheinigung an unsere Bibliotheksleitung. Fragen beantwortet Martina Goldmann gerne auch telefonisch: +49 (040) 428 27- 5687.

Bewerbungsschluss ist der 01.04.2024.

 

February 16th: The new work tables at the window front are ready

Our new work tables are now ready for use.


Credits: HCU-Kommunikation

 

02. February: Campaign "WEITER WISSEN. Mit uns."

Academic and research libraries provide researchers, teachers and students with literature and information, and support research, teaching and study with modern services and tools. At the same time, they support researchers with questions relating to publication formats and services, as well as questions about authorship and usage rights.

The nationwide "Weiter Wissen" campaign wants to make the social relevance of scientific libraries, their tasks and functions visible to politicians, the scientific community and funders.

> Press release (PDF file in english) of the German Library Association

Further information on the campaign can be found at weiterwissen-kampagne.de

31. January: new event program

Our new event program starts in February. We are offering Coffee Lectures and Workshops on various topics in digital form. Learn more about effective literature research and correct citation, the new Research Information System and aspects of Open Access and publication options. Be inspired by our program. We look forward to your participation.

 

22. January: Replacement of work desks in the library

The work desks at the window front to Überseeallee will be renewed. These workstations will therefore not be available from 05.02.2024 to 09.02.2024. Access to the book collections will be largely maintained. Only the following collections will be unavailable:

> Ground floor: journal volumes from the last 10 years
> First floor: books whose shelfmarks do NOT begin with Z.

All other shelfmarks as well as the holdings on the second floor are not concerned. Borrowing will continue as usual. Unfortunately, it may be a little noisier during the installation of the desks.

We ask for your understanding and look forward to your feedback on how you like the new desks!

 

15th January: New Open Access publishing options

When publishing in Open Access, publication fees, "Article Processing Charges" (APC), are usually incurred. Publish and read agreements enable a "corresponding author" of the participating university to publish Open Access in a journal, which is otherwise only accessible if a license is purchased ("hybrid Open Access"). The APC is covered by the agreement. Depending on the publisher, publication in an original Open Access journal ("Gold Open Access") is also possible at no additional cost or at a reduced cost. The read component of the agreement also includes access to all journal content that is not yet available in Open Access.

The institutional membership with a publisher offers researchers the opportunity to publish in Open Access at reduced costs or without paying an APC.

As of 1st January, 2024, HCU has concluded two new publish and read agreements with Elsevier and Taylor & Francis, and a new institutional membership with Cogitatio Press. An overview of all publishing cooperations, and detailed information on the framework conditions for publishing in the journals of those publishing houses and on access can be found via Open Access in Research.

 

December, 12th: Access to "Schneider Bautabellen für Architekten"

In addition to the "Bautabellen für Ingenieure", you now also have digital access to the "Schneider Bautabellen für Architekten". In this standard work you will find information on building construction, building physics, TGA, structural design, steel construction/glass construction and many other topics. If you would like to read the e-book remotely, please activate the VPN client.

 

December, 1st: Current Research Information System (HCU FIS) goes live

Collecting information on research activities once at a single point and using it for other purposes - such as making research output visible or for internal and external reporting: This is the aim of Current Research Information Systems.
HCU FIS – What is it, why is it being introduced and what do I have to do? Find out more in our events (via Zoom):

Workshops:
Friday, Dezember, 1st: 11 a.m. to 12:15 p.m.
Thursday, Dezember, 7th: 14 a.m. to 15:15 p.m.

Meet us:
Each Friday at 11 a.m. as of December, 8th.

The zoom dates are available here: FIS ("HCU intern"). You will find further information, instructions and a FAQ list here as well.

Contact:
Dr. Marta Lorenz
EMail: fis(at)hcu-hamburg.de
Phone: +49 (0)40 / 428 27 - 5334

 

QUICK LINKS

Renewing items online?
My library account

New to the library?
Apply for library card

Read e-books from home?
Off campus access

Book not available?
Proposal of purchase

Contact

HafenCity University Hamburg
Library
Henning-Voscherau-Platz 1
20457 Hamburg

Tel: +49 (0) 40 42827-5675

Ask us!