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People

Professor

Prof. Dr. Regula Valérie Burri

Als Professorin für Wissenschafts- und Technikkulturen an der HafenCity Universität Hamburg untersucht Regula Valérie Burri die sozialen, kulturellen und politischen Implikationen von Wissenschaft und Technik im Rahmen von Forschungsprojekten im Bereich STS (Science and Technology Studies), künstlerischen Arbeiten sowie inter- und transdisziplinäre Projekten.

 

HCU Hamburg

Science and Technology Studies

4th floor | Office 4134
Überseeallee 16
D-20457 Hamburg, Germany

Tel: +49(0)40/42827-4598
Mail: regula.burri(at)hcu-hamburg.de

Regula Valérie Burri (Prof. Dr.) ist seit 2010 Professorin für Wissenschafts- und Technikkulturen an der HCU. Studium der Sozial- und Kulturwissenschaften an der Universität Bern und der Kunst/Medienkunst an der fhnw/hgk Basel. 2007 Promotion in Soziologie an der TU Berlin (mit Auszeichnung). Forschungs- und Studienaufenthalte als SNF-Stipendiatin an der EHESS und dem Collège de France, der TU Berlin und am MIT. Fellow an der Harvard University (2007-08). Wissenschaftliche Mitarbeiterin in Forschungsprojekten des Schweizerischen Wissenschafts- und Technologierats SWTR sowie der ETH und der Universität Zürich. Kollegiatin und wissenschaftliche Mitarbeiterin am Collegium Helveticum (2002-2009), Lehrbeauftragte an der ETH Zürich und der Zürcher Hochschule der Künste (ZHdK) sowie PostDoc im Programm Wissenschaftsforschung der Universität Basel. Forschungsprojekte im Bereich STS (Science and Technology Studies), künstlerische Arbeit sowie inter- und transdisziplinäre Projekte.

 

Current Research Projects

  • Impact Assessment of the Swiss Science Center Technorama – Case Study (EU PLACES)
  • Postgraduate program: Assemblies and Participation: Urban Publics and Performing Arts
  • artLAB - Kunstlabor

For further information go to Research

  • Burri, Regula Valérie; Schubert, Cornelius, Strübing, Jörg (eds) (2011): The Fife Senses of Science, Special Issue Science, Technology & Innovation Studies, 7, 1.
  • Burri, Regula Valérie (2008): Doing Images. Zur Praxis medizinischer Bilder. Bielefeld: transcript.
  • Burri, Regula Valérie; Dumit, Joseph (eds) (2007): Biomedicine as Culture: Instrumental Practices, Technoscientific Knowledge, and New Modes of Life. Routledge Studies in Science, Technology and Society. New York / London: Routledge (paperback edition 2010).
  • Burri, Regula Valérie (2013): Visual Power in Action: Digital Images and the Shaping of Medical Practices, Science as Culture 22, 3, p.367-387.
  • Burri, Regula Valérie (2012): Visual Rationalities: Towards a Sociology of Images, Current Sociology 60, 1, p.45-60.
  • Burri, Regula Valérie; Schubert, Cornelius; Strübing, Jörg (2011): Introduction: The Five Senses of Science. Making Sense of Senses, Science, Technology & Innovation Studies 7, 1, p.3-6.
  • Burri, Regula Valérie (2010): Transparency, in: Guston, David; Golson, J. Geoffrey (eds): Encyclopedia of Nanoscience and Society. London/New York: Sage.
  • Jaencke, Lutz; Burri, Regula Valérie (2010): Laborgespräch – Mehr denken als experimentieren: Bilder der Neurowissenschaft (Laboratory Talk – More thinking than experimenting: Images in Neuroscience), Zeitschrift für Medienwissenschaft, 2/2010, p.112-119.
  • Burri, Regula Valérie (2009): Aktuelle Perspektiven soziologischer Bildforschung: Zum Visual Turn in der Soziologie, Soziologie – Forum der Deutschen Gesellschaft für Soziologie 38, 1, p.24-39.
  • Burri, Regula Valérie (2009): Coping with Uncertainty: Assessing Nanotechnologies in a Citizen Panel in Switzerland, Public Understanding of Science 18, 5, p.498-511.
  • Burri, Regula Valérie (2008): Doing Distinctions: Boundary Work and Symbolic Capital in Radiology, Social Studies of Science 38, 1, p.37-64.
  • Burri, Regula Valérie; Dumit, Joseph (2008): Social Studies of Scientific Imaging and Visualization, in: Hackett, Edward et al. (eds): New Handbook of Science and Technology Studies. Cambridge MA: MIT Press, p.297-317.
  • Burri, Regula Valérie; Bellucci, Sergio (2008): Public Perception of Nanotechnology, Journal of Nanoparticle Research 10, 3, p.387-391.
  • Burri, Regula Valérie (2008): Bilder als soziale Praxis: Grundlegungen einer Soziologie des Visuellen (Images as Social Practice: Outline of a Sociology of the Visual), Zeitschrift für Soziologie 37, 4, p.342-358.
  • Burri, Regula Valérie (2008): Bourdieu und die New Sociology of Science: Anmerkungen zu einer schwierigen Beziehung (Bourdieu and the New Sociology of Science: Reflections on a Complex Relationship), Schweizerische Zeitschrift für Soziologie 34, 3, p.555-573.
  • Burri, Regula Valérie (2008): Soziotechnische Rationalität: Praxistheorie und der ‘Objektsinn’ von Artefakten, Soziale Welt 59, 3, S.269-286.
  • Dumit, Joseph; Burri, Regula Valérie (2007): Indeterminate Lives, Demands, Relations: Emergent Bioscapes, in: Burri, Regula Valérie; Dumit, Joseph (eds): Biomedicine as Culture: Instrumental Practices, Technoscientific Knowledge, and New Modes of Life. New York / London: Routledge, p.223-228.
  • Burri, Regula Valérie; Dumit, Joseph (2007): Introduction, in: Burri, Regula Valérie; Dumit, Joseph (eds): Biomedicine as Culture: Instrumental Practices, Technoscientific Knowledge, and New Modes of Life. New York / London: Routledge, p.1-14.
  • Burri, Regula Valérie (2007): Sociotechnical anatomy: Technology, space, and body in the MRI unit, in: Burri, Regula Valérie; Dumit, Joseph (eds): Biomedicine as Culture: Instrumental Practices, Technoscientific Knowledge, and New Modes of Life. New York / London: Routledge, p.109-121.
  • Burri, Regula Valérie (2007): Deliberating Risks under Uncertainty: Experience, Trust, and Attitudes in a Swiss Nanotechnology Stakeholder Group, NanoEthics, special issue edited by Tee Rogers-Hayden, Alison Mohr & Nick Pidgeon, 1, 2, p.143-154.
  • Burri, Regula Valérie; Emmenegger, Michael; Bellucci, Sergio (2007): Risikowahrnehmungen der Nanotechnologien in der Schweiz – Ergebnisse eines Dialogverfahrens, Technikfolgenabschätzung - Theorie und Praxis 16, 2, p.78-83.
  • Burri, Regula Valérie (2006): Die Fabrikation instrumenteller Körper: Technografische Untersuchungen der medizinischen Bildgebung, in: Rammert, Werner; Schubert, Cornelius (eds): Technografie. Zur Mikrosoziologie der Technik. Frankfurt/M.: Campus, p.425-441.
  • Burri, Regula Valérie; Gisler, Priska (2006): Science Policy and STS in the 21st Century: Toward New Frontiers?, EASST Review (June 2006) 25, 2, p.9-11.
  • Burri, Regula Valérie (2001): Doing Images. Zur soziotechnischen Fabrikation visueller Erkenntnis in der Medizin, in: Heintz, Bettina; Huber, Jörg (eds.): Mit dem Auge denken. Strategien der Sichtbarmachung in wissenschaftlichen und virtuellen Welten. Wien/New York/Zurich: Springer, p.277-303.

 

 

  • Burri, Regula Valérie (2009): Die Visualisierung der Medizin (The Visualization of Medicine), Swiss Medical Journal 90, 13, p.549-550.
  • Burri, Regula Valérie (2006): Hirnbilder und Sozialwissenschaften, unimagazin, 06/4, p.7.
  • Burri, Regula Valérie (2005): Weil wir es uns wert sind? Report on a discussion panel on nanosciences and nanotechnologies, in: Fehr, Johannes et al (eds): Wissenschaft kontrovers. Dokument einer Selbstbefragung über Geld, Kultur und Qualität. Edition Collegium Helveticum. Zürich: Chronos.
  • Burri, Regula (2004): Medicine as Culture / Medizin als Kultur/wissenschaft - Kulturwissenschaften der Medizin, Bulletin of the Swiss Academy of Humanities and Social Sciences SAGW / ASSH, Bern, 3/2004, p.24-25.
  • Burri, Regula (2004): 5 min., in: Collegium Helveticum / ETH Zurich (ed.) (2004): Free Doom. Agneska Brzezanska. Zurich.
  • Burri, Regula (2003): Technik und Geschlecht, Bulletin of the Swiss Academy of Humanities and Social Sciences SAGW / ASSH, Bern, 3/2003, p.29-30.
  • Burri, Regula (2003): Liebe, Sex & Lügen: Hirnbilder in den Neurowissenschaften, Bulletin of the Swiss Association of Science Journalism, SKWJ-bulletin 3/03, p.2-3.
  • Burri, Regula (2003): transmitting no 1–3, in: Biemann, Ursula (ed.) (2003): Geography and the Politics of Mobility (Kat. Generali Foundation Wien), Köln / Wien, p.92-95.
  • Burri, Regula (2003): Imag(in)ing Identities, imaging project published in: Collegium Helveticum / ETH Zurich, Matthias Michel (eds.) (2003): fakt&fiktion 7.0. Wissenschaft und Welterzählung: Die narrative Ordnung der Dinge, p.87-90.
  • Burri, Regula (2003): Story trading: knowledge production in transdisciplinary cooperation; excerpts published in: Collegium Helveticum / ETH Zurich, Matthias Michel (eds.) (2003): fakt&fiktion 7.0. Wissenschaft und Welterzählung: Die narrative Ordnung der Dinge, p.86/91.
  • Brefin Daniel, Burri Regula, et al. (2003): 2Screens, in: Association MetaWorx (ed.) (2003): metaworx. young swiss interactive. approaches to interactivity. Basel: Birkhäuser, DVD and p.50-51.
  • Burri, Regula (2002): Soziotechnische Anatomie. Visualisierungsverfahren und die Produktion des instrumentellen Körpers in der Biomedizin, in: Bowald, Béatrice et al. (eds.) (2002): KörperSinnE. Körper im Spannungsfeld von Diskurs und Erfahrung. Bern: efef-Verlag, p.154-170.
  • Burri, Regula (2002): Zwischen Labor und Praxis, Meridian, 11, p.15.


Reports and Preprints

  • Burri, Regula Valérie; Groß, Linda (2012): Case Study Report – Impact Assessment of the Swiss Science Center Technorama. EU FP7 – Science in Society, Platform of Local Authorities and Communicators Engaged in Science (PLACES): Impact Assessment (IA-WP6), Case Study Report. HafenCity University Hamburg and Universitat Pompeu Fabra, Barcelona.
  • Burri, Regula Valérie (2012): National Overview on Science Culture – Report Switzerland. EU FP7 – Science in Society, Platform of Local Authorities and Communicators Engaged in Science (PLACES): Impact Assessment (IA-WP6), National Overviews. HafenCity University Hamburg and Universitat Pompeu Fabra, Barcelona.
  • Allum, Nick, et al. (2011): Report on Scientific Culture to WP3. EU FP7 – Science in Society, Platform of Local Authorities and Communicators Engaged in Science (PLACES): Impact Assessment (IA-WP6), National Overviews, D 6.2, December 2011. Universitat Pompeu Fabra, Barcelona (co-author).
  • De Semir, Vladimir, et al. (2011): Toolkit for the Impact Assessment of Science Communication Initiatives and Policies. EU FP7 – Science in Society, Platform of Local Authorities and Communicators Engaged in Science (PLACES): Impact Assessment (IA-WP6), D 6.1, April 2011. Universitat Pompeu Fabra, Barcelona (co-author).
  • Burri, Regula Valérie (2011): Q-STUDIES – Konzept für eine Neuorientierung. HafenCity University Hamburg.
  • Burri, Regula (2003): Digitalisieren, disziplinieren. Soziotechnische Anatomie und die Konstitution des Körpers in medizinischen Bildgebungsverfahren. TUTS-working papers, TUTS-WP-3-2003, Technische Universität Berlin.
  • Burri, Regula (2000): MRI in der Schweiz. Soziotechnische, institutionelle und medizinische Aspekte der Technikdiffusion eines bildgebenden Verfahrens. ETH Zurich, Department of History: Preprints zur Kulturgeschichte der Technik, 2000/10.
  • Burri, Regula; Fleischmann, Irène; Pagnossin Aligisakis, Elisabetta (1999): Gender Studies/Women’s Studies in der Schweiz - Etudes Femmes/Etudes Genre en Suisse. Report submitted to the Swiss Science and Technology Council. SWR Bern/FOP 51.
  • Swiss Science and Technology Council (SWR) (1998): Evaluation der geisteswissenschaftlichen Forschung in der Schweiz. Ergebnisse und Empfehlungen des SWR. SWR/FOP Bern (co-author).
  • Baumann, Markus; Burri, Regula Valérie (1996): Deutungsmuster und Einstellungen zu Europa (on public perceptions of the European Union and national identity), Schriftenreihe Kultursoziologie, ISBN 3-9522100-5-1, Bern.

Reviews

  • Burri, Regula Valérie (2008): Review of Sheila Jasanoff: Designs on Nature: Science and Democracy in Europe and the United States. Princeton: Princeton University Press, 2005, Science, Technology & Human Values 33, 1, p.134-137.
  • Burri, Regula Valérie (2005): Review of Karin Knorr Cetina: Wissenskulturen. Ein Vergleich naturwissenschaftlicher Wissensformen (Epistemic Cultures). Frankfurt/M., Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie 57, 2, p.371-373.
  • Burri, Regula Valérie (2004): Review of Bettina Heintz, Martina Merz und Christina Schumacher: Wissenschaft, die Grenzen schafft. Geschlechterkonstellationen im disziplinären Vergleich. Bielefeld: transcript, 2004, Swiss Journal of Sociology 30, 3, p.461-465.
  • Burri, Regula (1999): Review of Bettyann Holtzmann Kevles: Naked to the Bone. Medical Imaging in the Twentieth Century, Rutgers University Press: New Brunswick, N.J.: 1997, Traverse 1999/3, Zurich, p.188-190.

For further information/archive of courses go to Teaching

Wissenschaftliche Mitarbeiterin

Antonia Modelhart

HCU Hamburg
Wissenschafts- und Technikkulturen

4. Etage | Raum 4135
Überseeallee 16
20457 Hamburg

Tel: +49(0)40/42827-5344
Mail: antonia.modelhart(at)hcu-hamburg.de

 

Antonia Modelhart (M.A.) ist seit November 2018 wissenschaftliche Mitarbeiterin der Professur für Wissenschafts- und Technikkulturen an der HCU. Sie studierte in Wien Kultur- und Sozialanthropologie mit Schwerpunkt auf Medizin- und Technikanthropologie. Ihre wissenschaftlichen Schwerpunkte sind Reproduktionstechnologien, Anthropologie der Biomedizin und -wissenschaften, Science and Technology Studies, Global Health und Anthropologie des Körpers. 

Faculty Assistant

Susanne Wilkens

Susanne Wilkens

HCU Hamburg
Science and Technology Studies

4th floor | Office 4004
Überseeallee 16
D-20457 Hamburg, Germany

Tel: +49(0)40/42827-4389
Mail: susanne.wilkens(at)hcu-hamburg.de
Consultation hours: Monday – Thursday 9 a.m. – 1 p.m.

Susanne Wilkens (M.A.) has been assisting the chair for Science and Technology Studies since the summer term 2011. Before coming to the HCU she worked as a visual documentalist, freelance author, translator and as an archivist at Hafenmuseum Hamburg.

PhD Student

Dorothea Grießbach

Lisa Wiedemann

HCU Hamburg
Postgraduate program "Assemblies and Participation"

Mail: dorothea.griessbach(at)gmx.net

Dorothea Grießbach, documentary filmmaker, lives and works in Hamburg. Studies of Documentary/Film (Visual Communication) at the University of Fine Arts, Hamburg. Realization of numerous documentations of performances and theatre projects, also documentaries, TV reports (1996 – 1999) and radio features (since 1998) about maghrebian literature, migration, intercultural und interfaith dialogue. From 2006 until 2011 also coordinator of the Academy of World Religions, University of Hamburg.
Dorothea Grießbach's project at the postgraduate program "Assemblies and Participation" is an ethnographic and artistic research on audiovisual self-representations in Hamburg.

doctoral research project

  • Concepts of Participation and the Public Sphere in Urban Subcultures

Concepts of Participation and the Public Sphere in Urban Subcultures. An ethnographic and artistic research on audiovisual self-representations in Hamburg

Every day numerous videos are published on the internet, shot with digital cameras or mobile phones, reporting a regional context, informing about events or festivities and telling stories from the video makers’ points of view and their daily lives. What are their expectations on publishing these visual materials on the internet and which concepts of participation and „the public“ are expressed in the videos? Are innovative ways of understanding participation and the public sphere suggested? And in what ways do such audiovisual self-representations constitute and transform existing notions of community and the public sphere?
This project deals with these questions by analyzing videos produced in urban districts in eastern Hamburg, especially Hamm, Horn, Billstedt, and Mümmelmannsberg. The research will be expanded by an artistic media intervention which provides an opportunity to show, debate and transform audiovisual materials and related concepts of participation and the public sphere in the four urban districts.

Further information on the postgraduate program "Assemblies and Participation": www.versammlung-und-teilhabe.de

PhD Student

Margarita Tsomou

Lisa Wiedemann

HCU Hamburg
Postgraduate program "Assemblies and Participation"

Mail: margarita.tsomou(at)googlemail.com

Margarita Tsomou studied Applied Cultural Studies at the University of Lüneburg and works as an author and performer between Hamburg, Berlin and Athens. She edits the pop-feminist magazine “Missy Magazine” and writes for print (taz, Berliner Zeitung etc.) and radio (wdr, swr). Her performances have been shown at Hebbel am Ufer (e.g. „Wir sind ein Bild aus der Zukunft“) and Volksbühne Berlin („Nackte Agitation“). As a curator, she works with the Goethe Institute Athen, curating, for example, the performance festival “Genderpop in Athens”, together with author and performer Tim Stüttgen.
Since two years, Margarita Tsomou has been working about the crisis in Greece and the local resistance movements, and has been intervening into the German public discourse on the European debt crisis as a German-Greek journalist, documentalist and cultural activist.
Her PhD project at the postgraduate program is called “Square Occupations – Between Democracies of Presence and Protest 2.0“.

Doctoral Research Project

  • Square Occupations – Between Democracies of Presence and Protest 2.0

[english version coming soon] Der besetzte Syntagmaplatz. Neues Paradigma des Politischen im Kontext der Platzbesetzungen in 2011

Der internationalen Bewegung der Platzbesetzungen in 2011 von Tunesien über Südeuropa zu den USA gilt immer noch ein reges analytisches Interesse. Stets erscheinen Publikationen, die versuchen, das historisch Besondere der Besetzungen zu beschreiben und zu erklären. Auffällig ist, dass die Analysen meist in den spanischen Besetzungen oder in den Occupy-Protesten aus den USA ihren Gegenstand finden, während das griechische Beispiel der Besetzung des Syntagma-Platzes vor dem Parlament in Athen wenig Erwähnung findet. Diese Arbeit hat zum Ziel, diese Lücke zu schließen, indem sie mit den Mitteln einer künstlerisch-dokumentarischen  Forschung versuchen wird, die spezifischen Erfahrungen und Wissensbestände aus Griechenland aufzuzeichnen.
Die Erfahrungen der AktivistInnen aus der Besetzung des Syntagmaplatzes werden durch eine dokumentarische Recherche zu Tage gefördert: Augenzeugenberichte, Tagebucheinträge, Audio-Aufnahmen, Handy-Videos, Artefakte und Objekte, Berichte, Protokolle, Gespräche und Interviews werden dazu dienen, die Erfahrungen in politische Erzählungen zu übersetzen. Dabei wird auch nach den Weiterführungen und heutigen Spuren des Ereignisses geforscht, indem die AkteurInnen in ihren heutigen Praktiken begleitet werden.
Das Material wird entlang der jüngsten Diskurse über die Platzbesetzungen der „Empörten“ befragt. Die wichtigsten Dimensionen sind: die heterogene Zusammensetzung der AkteurInnen als „Empörte“ ohne die Beteiligung von politischen Organisationen, wie z.B. Parteien, Gewerkschaften, NGOs; die Nutzung der Plätze als Reproduktionsräume durch die Herausbildung neuer alltäglicher Lebensweisen als Alternative zum Konzept einer antagonistisch strukturierten Politik des „Protestierens“; die Versammlungspraktiken als Ausdruck eines neuen demokratischen und repräsentationskritischen Begehrens und der intensive Gebrauch der neuen horizontalen Medien zur Selbstorganisation und -konsolidierung. Dabei wird sowohl untersucht, inwiefern hier von einem neuem Paradigma neuartiger politischer Kultur gesprochen werden kann, als auch die Potentiale dieser Organisierung diskutiert.
Beim Versuch der Aufzeichnung der Ereignisse der Besetzung auf dem Syntagmaplatz stellen sich Fragen nach der Vermittlung und Repräsentation der „Praktiken“ und „Diskurse“ der AkteurInnen, die auf der Ebene der künstlerischen Arbeit beantwortet werden sollen. Die analytische Arbeit wird somit durch ein dokumentarisch-künstlerisches Interface ergänzt, das in einer begehbaren Archivinstallation das dokumentarische Material durch eine Performance-Lecture präsentieren wird. Dabei kann das heterogene, fragmentierte und affektive Wissen aus der Besetzung des Syntagmaplatzes zu Tage gefördert werden, ohne Gefahr zu gehen, bei einer repräsentativen Schließung einer bestimmten historischen Deutung stehen zu bleiben.

Weitere Informationen zum Graduiertenkolleg: www.versammlung-und-teilhabe.de

Former staff

Research Assistant

Lisa Wiedemann

Lisa Wiedemann

HCU Hamburg
Science and Technology Studies

4th floor | Office 4136
Überseeallee 16
D-20457 Hamburg, Germany

Tel: +49(0)40/42827-4579
Mail: lisa.wiedemann(at)hcu-hamburg.de

Lisa Wiedemann (M.A.) is a research assistant at the chair for Science and Technology Studies since June 2012. She studied Sociology, Cultural Anthropology/History and Educational Science at the Friedrich Schiller University in Jena. She completed a research semester at “Birmingham Centre for Media and Cultural Research”. Her main areas of research are cultural studies of technology (kulturwissenschaftliche Technikforschung), new media, lifestyle and milieu research, spatial research, technologies of the self, and qualitative social research.

phd research project

  • Measuring the self through numbers

For further information go to Research

  • Wiedemann, Lisa (2016): Datensätze der Selbstbeobachtung – Daten verkörpern und Leib vergessen?, In: Stefan Selke (Hg.): Lifelogging. Digitale Selbstvermessung und Lebensprotokollierung zwischen disruptiver Technologie und kulturellem Wandel, Wiesbaden: VS Verlag, S. 65 - 93
  • Wiedemann, Lisa (2016): „Vom Piksen zum Scannen, vom Wert zu Daten“ - Digitalisierte Selbstvermessung im Kontext Diabetes, In: Stefanie Duttweiler/ Robert Gugutzer/ Jan-Hendrik Passoth/ Jörg Strübing (Hg.): Leben nach Zahlen. Self-Tracking als Optimierungsprojekt?, Bielefeld: Transcript. (in Veröffentlichung)

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Wissenschaftliche Mitarbeiterin

Linda Groß

HCU Hamburg
Wissenschafts- und Technikkulturen

4. Etage | Raum 4137
Überseeallee 16
20457 Hamburg

Tel: +49(0)40/42827-4394
Mail: linda.gross(at)hcu-hamburg.de

Linda Groß (M.A.) ist wissenschaftliche Mitarbeiterin der Professur für Wissenschafts- und Technikkulturen an der HCU. Zuvor war sie Stipendiatin im DFG-geförderten Graduiertenkolleg "Auf dem Weg in die Wissensgesellschaft. Wissenschaft in Anwendungs- und Beratungskontexten" am Institut für Wissenschafts- und Technikforschung (IWT) der Universität Bielefeld. Sie promoviert zu Strukturen der kollaborativen, internetvermittelten Wissensproduktion am Fall der Online-Enzyklopädie Wikipedia. Interessen: Medien- und Wissenschaftssoziologie, STS, Neue Medien, qualitative Methoden und Methodologie. (Promotion 2015)

visiting researcher

Dorothea Born

University of Vienna

Mail: dorothea.born@univie.ac.at

Dorothea Born (Mag.) is a university assistant (prae-doc) at the department of science and technology studies at the University of Vienna, where she studied ecology and finished her studies with a diploma thesis about climate change and the carbon cycle in the Arctic in 2011. For her research she conducted fieldwork in Siberia in the summer of 2009.

In the course of her dissertation Dorothea conducts research on climate change communication in popular science magazines. Her focus lies on visual communication strategies and nature conceptions present in (visual) discourses on climate change in popular science magazines. 

In April 2014 she is a guest researcher at the department of Science and Technology Studies at the HCU Hamburg.